Musikland Tirol

9. Historische Klangpracht wie durch ein Wunder gerettet

Kaiser Ferdinand I. ließ in den Jahren 1553 bis 1563 die Innsbrucker Hofkirche als würdiges Grabdenkmal für seinen Großvater Kaiser Maximilian erbauen. Den Auftrag zur Errichtung einer Orgel erhielt Meister Jörg Ebert aus Ravensburg in Bayern. Er war der vielleicht berühmteste Orgelbauer im süddeutsch alpenländischen Raum. Als Zeugnis seiner außerordentlichen Kunstfertigkeit ist nur die Innsbrucker Orgel erhalten geblieben. Auch sein Innsbrucker Werk war oftmals gefährdet, das Schicksal seiner anderen Orgeln zu erleiden, die alle umgearbeitet, überhaupt abgetragen oder sonst zerstört wurden. In Innsbruck aber ist sein Werk durch viele glückliche Umstände und auch durch die kluge Voraussicht engagierter Kulturfreunde gerettet worden. Die Ebert-Orgel ist somit ein einzigartiges Kulturdenkmal, das von Fachleuten und Musikliebhabern aus aller Welt nicht nur auf Grund der äußeren Schönheit, sondern vor allem wegen der originalen Klangpracht bewundert wird.

Orgel von Jörg Ebert aus Ravensburg
in der Innsbrucker Hofkirche, 1558 fertiggestellt

Organ by Jörg Ebert of Ravensburg
in the Innsbruck court church, completed in 1558


2. Knight and Genius

The South Tyrolean knight Oswald von Wolkenstein is considered the most important German-language lyric poet between Walther von der Vogelweide and Goethe. His work has been preserved in three bulky manuscripts of songs. Manuscript A in the Austrian National Library in Vienna and Manuscript B in the Innsbruck University Library include melodies with the texts, while Manuscript C in the Tyrolean Museum Ferdinandeum in Innsbruck, which was not written until after Oswald's death, contains only texts. The two manuscripts with music also contain early multi-part settings that are of major importance for the study of the development of polyphony in Germany. Oswald von Wolkenstein is surely one of the most noteworthy geniuses of western cultural history. One of the most important manuscript sources on German mastersinging was also preserved by his family, the Wilten Meistersingerhandschrift. Today in the Bavarian State Library in Munich, it is named after its last owner, who lived in Wilten, a village near Innsbruck. The family crest of the Wolkensteins is on the cover. This extremely important document provides the names of almost all the traveling mastersingers known in the 13th and 14th centuries and contains many of their songs. In contrast to the minnesingers' idealizing poetry characterized by courtly influence, the succeeding mastersingers' decisive feature was a realistic world view shifted to the level of the burghers. The main part of the Wilten manuscript has handed down the works of the three most important mastersingers: the "crowned" Master Heinrich von Meißen, known as Frauenlob (in praise of women), Barthel Regenbogen and Heinrich von Mügeln. Frauenlob and Barthel Regenbogen also came to the Tyrol on their travels. The fact that the only documentary reference to them is in Tyrolean archives is remarkable.

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